Eigenarenservice staat voor u klaar

Roompot Eigenarenservice is het eerste aanspreekpunt voor eigenaren van vakantiewoningen op Roompot vakantieparken, op welk gebied dan ook. Of u nu vragen heeft over verhuur, onderhoud, beheer, aanschaffen van nieuwe meubels of parkfaciliteiten, de Eigenarenservice helpt en ondersteunt de eigenaar en zorgt voor het antwoord. De eerste keer dat u met hen te maken krijgt, is wanneer u een vakantiewoning koopt op een Roompot park.

“Na het gesprek met de makelaar, komen wij aan tafel", licht Jan Everaers, manager Eigenarenservice, toe. “We maken kennis en leggen uit wat we allemaal voor de eigenaar kunnen doen, welke overeenkomsten hiervoor beschikbaar zijn en welke keuzemogelijkheden de eigenaar heeft. Per park en per type woning zijn de keuzes verschillend."

Beheer

“Je kunt ons vergelijken met de gemeente van een vakantiepark", gaat Jan verder. “We zorgen voor aanleg en onderhoud van wegen, verlichting, water- en groenvoorziening, beveiliging en afvalverwerking. Een eigenaar hoeft zich hier allemaal niet druk over te maken. Wij regelen alles. Deze afspraken over het parkbeheer en een aantal regels leggen we vast in een beheerovereenkomst."

Verhuur

Als eigenaar heb je in de meeste gevallen de keuze om de vakantiewoning alleen voor eigen gebruik in te zetten, óf te kiezen voor gedeeltelijke of volledige verhuur. “De meeste nieuwe eigenaren kiezen voor verhuur. Het is soms wel even wennen dat er andere mensen in je woning komen verblijven. Wie zouden het zijn en houden ze alles wel netjes en heel? Maar het professionele parkbeheer van Roompot ter plaatse houdt dit allemaal in de gaten. Wij zorgen goed voor het eigendom van de eigenaren. Dat is in ieders belang. Zowel van ons, onze gasten als de eigenaren", aldus Jan.

Optimalisatie van het rendement

De analisten van de afdeling Revenuemanagement van Roompot Vakanties zorgen er op hun beurt voor, door middel van een hypermodern systeem, dat de vakantiewoningen tegen een optimale prijs worden aangeboden. De huurprijzen worden dagelijks aangepast op de vraag vanuit de markt. Door het doorvoeren van zowel prijsverhogingen als -verlagingen wordt continue gewerkt aan het optimaliseren van het rendement van de eigenaar.

Eigenarenservice

Een veel gehoorde vraag bij de Eigenarenservice is hoe de verhuuropbrengsten verdeeld worden over de verschillende woningen. “Iedere eigenaar ontvangt de verhuuropbrengsten van zijn eigen vakantiewoning. Het reserveringssysteem verdeelt de boekingen binnen een type naar de beschikbaarheid van de woningen, zodat gelijke vakantiewoningen ook zoveel mogelijk gelijke verhuuropbrengsten genereren", geeft Jan aan. “Uiteraard kunnen gasten wel een voorkeur opgeven voor een bepaalde woning, bijvoorbeeld als een interieur ze meer aanspreekt. Dat kan de verhuuropbrengsten verhogen."

Verhuurovereenkomst

De afspraken over verhuur worden vastgelegd in een verhuurovereenkomst. Eigenaren hebben diverse keuzemogelijkheden:

  • Mate van eigen gebruik; u kunt er voor kiezen 2, 4, 6, 8 weken of 90 dagen per jaar te verblijven in uw eigen vakantiewoning.
  • Variabele huur of een huurgarantie voor specifieke projecten. Bij variabele huur worden de daadwerkelijke huurinkomsten verdeeld: 75% voor de eigenaar en 25% voor Roompot. Bij een huurgarantie wordt vooraf een vast bedrag aan huurinkomsten door de eigenaar afgesproken met Roompot Vakanties.
  • Wel of geen huisdieren toestaan. De acceptatie van huisdieren kan meer slijtage opleveren, maar de extra huurinkomsten wegen daar meer dan tegenop.
  • Reparaties en vervangingen zelf regelen of uit handen geven. Denk aan het repareren van een kapotte stoel of het vervangen van een defecte tv of wasmachine. De kosten zijn voor de eigenaar, maar Roompot Eigenarenservice zorgt voor een snelle afhandeling.

Onderhoud

Roompot hecht veel waarde aan een nette, schone en moderne uitstraling van haar parken. Onderhoud van de vakantiewoningen speelt hierin een belangrijke rol. Manager Onderhoud, Jimmy van Goudswaard, vertelt hier meer over. “Eigenaren kunnen zelf kiezen of ze het onderhoud aan de vakantiewoning zelf doen, of het aan ons overlaten. Een aantal voorbeelden van veel voorkomende onderhoudswerkzaamheden die Roompot graag uit handen neemt zijn grote schoonmaak, tuinonderhoud en ramen zemen. De keuze is vaak afhankelijk van hoeveel tijd iemand heeft en hoe ver hij van het park vandaan woont. Belangrijk is dat het in ieder geval gebeurt. Veel eigenaren kiezen ervoor om het onderhoud aan ons over te laten.

"Sommige zaken worden door Roompot standaard verzorgd. Denk hierbij aan de dagelijkse schoonmaakwerkzaamheden na een verhuurperiode tijdens de wisseling van gasten, controle van de brandblussers en rookmelders en plaagdierpreventie bij woningen waar huisdieren zijn toegestaan. Dit alles vanuit het oogpunt van veiligheid en hygiëne voor onze gasten. Daarnaast heeft een eigenaar veel keuzemogelijkheden wat hij zelf wil doen, of aan ons over wil laten", aldus Jimmy.

Onderhoudscontract

Al deze keuzes worden vastgelegd in een onderhoudscontract. “De kosten voor onze onderhoudsservices zijn afhankelijk van het park en type woning. Jaarlijks krijgt de eigenaar via de eigenarenwebsite de mogelijkheid om heel eenvoudig online het onderhoud af te nemen. Je kunt tevens kiezen voor een meerjarencontract, waarbij alle onderhoudsafspraken door blijven lopen tot wederopzegging. Dit hebben we twee jaar geleden geïntroduceerd en we merken dat de eigenaren deze extra service heel prettig vinden."

Roompot Eigenarenservice zorgt dat alle gemaakte afspraken netjes in contracten worden vastgelegd. Bij oplevering van uw vakantiewoning kunt u alles via de eigenarenwebsite volgen. Zijn er bijzonderheden, zoals een vervanging van een wasmachine, dan wordt u hierover persoonlijk gebeld of gemaild. U kunt uw belegging dus met een goed gevoel achterlaten bij Roompot Eigenarenservice.

Wilt u meer weten over investeren bij de Roompot Group? Wilt u advies over wat voor ú interessant kan zijn? Vraag een persoonlijk adviesgesprek aan:

Persoonlijk adviesgesprek aanvragen